PROBLEEMSE KÄITUMISE JUHTIMISE JA PIIRANGUTE RAKENDAMISE KORD

Käesolev kord sätestab Hoolekeskuse töötajate tegutsemise juhised järgmistes probleemsetes olukordades:

  • hoolekeskuse klient eirab kodukorda;
  • hoolekeskuse klient ohustab oma käitumisega ennast ja/või teisi;
  • väljaspool kodu üldhooldusteenusele suunatud klienti on vaja eraldada kaasklientidest;
  • hoolekeskuse kliendi valduses on hoolekeskuse ruumides keelatud esemed või ained;
  1. Probleemse käitumise juhtimine ja selle dokumenteerimine
    1. Probleemne käitumine on käitumine, mille puhul klient häirib teisi kliente, eksib ühiselureeglite vastu või käitumine, mille puhul võib tekkida kahju teistele isikutele või ümbritsevale keskkonnale.
    1. Probleemse käitumise juhtimise meetmed:
      1. suuline märkus, tähelepanu juhtimine rikkumisele (kasutatakse esmase meetmena kõikide hoolekeskuse töötajate poolt probleemse käitumise märkamisel);
      1. suuline hoiatus koos järgmisest meetmest teavitamisega (kasutatakse teisese meetmena kõikide hoolekeskuse töötajate poolt probleemse käitumise jätkumisel)
      1. individuaalne vestlus kliendiga (hooldustöötaja, muu pädev isik, vajadusel kaasata kliendi seaduslikut esindajat);
      1. Hoolekeskuse juhatuse suuline hoiatus, järgmisest meetmest teavitamisega;
      1. Hoolekeskuse juhatuse kirjalik hoiatus hooldustöötaja või muu pädeva isiku ettepanekul; seadusliku esindaja/teenusele suunaja teavitamine kirjalikust hoiatusest;
      1. Eestkostja ja/või teenusele suunaja poole pöördumine ettepanekuga teenuse osutamise koha muutmiseks või teenuse osutamise lepingu lõpetamiseks hooldustöötaja või muu pädeva isiku ettepanekul;
      1. õiguskaitseorganite kaasamine õigusrikkumiste korral, lisaks vajadusel kiirabi kaasamine;
      1. väljaspool kodu üldhooldusteenusel viibiva isiku eraldamine teistest teenusel viibivatest klientidest.
    1. Probleemse käitumise ilmnemisel, välja arvatud kui meetmeks kasutatakse punktides 1.2.1  ja 1.2.2 nimetatud meetmeid, koostab juhtumiga seotud hoolekeskuse töötaja juhtumikirjelduse (lisa 1: juhtumi kirjeldus) esimesel võimalusel pärast juhtumi asetleidmist.
  1. Juhtumikirjelduse põhjal hindab osakonna hooldustöötaja või muu pädev isik juhtumi üksikasju, vajadusel kaasab ta teisi hoooldekodu töötajaid. Juhtumi analüüsi käigus selgitatakse välja probleemolukorra vallandajad ja tegevussammud kliendi toimetuleku parandamiseks, vajadusel viiakse sisse muudatused töökorraldusse ja/või ööpäevaringsel erihooldusteenusel viibiva kliendi tegevusplaani.
    1. Muudatused töökorralduses ja/või klienditöös arutatakse läbi osakonna töökoosolekul, määratakse tegevuste eest vastutajad ning tegevuste elluviimise tähtajad. Otsused fikseeritakse koosoleku protokollis ning osakonna päevikus. Tulemusi kontrollib osakonna hooldustöötaja või muu pädev isik.
  2. Korrakaitseorganite ning kiirabi kaasamine
    1. Korrakaitseorganite (politsei) poole (Häirekeskuse nr 112) pöördutakse järgmistel juhtudel:
      1. Kliendi valduses avastatakse temale või teistele isikutele ohtlikud või keelatud esemeid või aineid;
      1. Kliendi nõusolekul võimalike ohtude vältimiseks võitakse tsiviilkäibes keelatud esemed või aineid ajutisele hoiule kuni pädevale asutusele üleandmise hetkeni. Võõra vallasasja hoiule võtmine protokollitakse.
      1. Klient on ilmsete narkootilise ja/või psühhotroopsete aine tarvitamise tunnustega juhul, kui puudub vastav eriarsti ettekirjutus;
      1. Klient rikub hoolekeskuse Kodukorda määral, mil pole kliendi suusõnalise rahustamise või muude konkreetse kliendi kohta arsti poolt määratud ja ette kirjutatud meetmetega võimalik kindlustada kliendi enda seisundit, tagades teiste klientide või personali ohutust;

Väljaspool kodu üldhooldusteenusel viibiva täisealise kliendi eraldamine teistest teenust saavatest isikutest

  • Eraldamiseks loetakse täisealise kliendi ajutist paigutamist teistest klientidest või avalikust ruumist teise ruumi milles viibimise ajal peab klient olema pidevalt hoolekeskuse personali järelevalve all, kui sellega ei tekita personalile kõrgendatud ohtu korrakaitseseaduse tähenduses.
    • Eraldamist võib kasutada teistest täisealistest klientidest ja ajutiselt paigaldamist eraldi ruumi peab olema kaalutletud ja proportsionaalne ainult ööpäevaringse üldhooldussteenuse täisealistele kliendile ainult järgmistel juhtudel:
  • kui on kõrgendatud oht isiku elule, kehalisele puutumatusele, füüsilisele vabadusele, suure väärtusega varalisele hüvele, suure keskkonnakahju tekkimise oht või karistusseadustiku 15. peatükis sätestatud I astme kuriteo või 22. peatükis sätestatud kuriteo toimepanemise oht. Kehalise puutumatuse riive korrakaitse seaduse tähenduses on seksuaalse enesemääramise õiguse raske rikkumine või raske tervisekahjustuse tekitamine.
    • täisealise isiku suusõnaline rahustamine või muude teenuseosutajale teadaolevate konkreetse täisealise isiku kohta arsti poolt märgitud abimeetmete kasutamine ei ole osutunud küllaldaseks;
    • eriarst ei ole teenuseosutajale teadaolevalt eraldamise kasutamist konkreetse täisealise isiku suhtes välistanud;
    • Kliendi eraldamise vajaduse tekkimisel osakonna hooldustöötaja teavitab juhtumiga seotud juhatajat või tema asendajat, kes hindab eraldamise vajadust, proportsionaalsust ja teavitab eraldamisest kiirabi ning politseid ning täidab esimesel võimalusel eraldusmeetme rakendamise otsuse (lisa 2: eraldusruumi paigutamise otsus) põhjendades selles eraldamise vältimatust.
    • Kliendi eraldamise põhjendatud vajaduse tekkimisel muul ajal hindab kliendi eraldamise vajadust osakonna hooldustöötaja, teavitab eraldamisest kiirabi ja politseid ning täidab eraldusmeetme rakendamise otsuse (lisa 2: eraldusruumi paigutamise otsus), mille edastab esimesel juhtumile järgneval tööpäeval juhatusele.
    • Eraldusmeetme rakendamise otsuse alusel paigutatakse klient hoolekeskuse töötajate abil eraldusruumi. Eraldusruumis viibimise ajal tagavad osakonna töötajad kliendi ohutuse ja tema esmavajaduste rahuldatuse.
    • Eraldusmeetme rakendamise otsuse esitatab hooldustöötaja esimesel võimalusel tutvumiseks ja kinnitamiseks hoolekeskuse juhatusele.
    • Täisealise isiku võib eraldada teistest teenust saavatest täisealistest isikutest kuni kiirabiteenuse osutaja või politsei saabumiseni, kuid kõige kauem kolmeks tunniks järjest.
    • Kui kiirabi või politsei ei ole 2 tunni möödumisel saabunud ning kliendi eraldamise vajadus ei ole ära langenud, teavitab eraldamisotsuse teinud hoolekeskuse töötaja eraldamise vajaduse jätkumisest politseid või kiirabi ning palub juhendeid edasiseks tegevuseks.
    • Vahetult pärast eraldusmeetme lõpetamist koostab eraldusotsuse teinud töötaja eraldamise protokolli (lisa 3: eraldusruumi paigutamise protokoll).
    • Pärast eraldamise lõpetamist kui kliendi seisund on stabiliseerunud on hooldustöötaja kohustatud kliendile selgitama eraldamise otstarvet ja põhjust.
  • Osakonna töötaja ja vajaduse korral muu pädev töötaja tagavad kliendi eestkostja/lähedase informeerimise juhtunust juhtumile hiljemalt järgneva tööpäeva jooksul.
    • Eraldamise protokolli alusel korraldab osakonna hooldustöötaja juhtumianalüüsi läbiviimise meeskonnas selgitamaks välja probleemolukorra vallandajad ja tegevussammud kliendi toimetuleku parandamiseks, vajadusel viiakse kliendi hooldusplaani sisse muudatused.
    • Kõik juhtumiga seotud dokumendid säilitatakse kliendi isiklikus toimikus.
  • Probleemse käitumisega seotud kahju tuvastamine ja hüvitamine
    • Osakonna hooldustöötaja koostab juhtumiga seotud materiaalse kahju olemasolul hiljemalt juhtumile järgneval tööpäeval kahjuteade.
    • Kahju hindamise ja suuruse tuvastamise korraldab sihtasutuse juhatus esitades pädevatele asutustele hinnapäring esemete või asjade esialgsesse seisundisse taastamiseks või kasutuskõlbmatuse tõttu asendamiseks.
    • Kahju hindamise akt on kahju hüvitamise aluseks.
    • Kahju hüvitamine lepitakse kirjalikult kokku kliendi või olemasolul tema seadusliku esindajaga/lähedasega.
    • Kui klient või tema esindaja eitab kahju tekitamist või keeldub kahju hüvitamisest lahendatakse juhtum lähtuvalt kehtivast seadusandlusest.
  • Hoolekeskuses keelatud esemed ja ained
    • Hoolekeskuses teenuse saajal on keelatud enda valduses hoida sotsiaalhoolekande seaduse §-s 6 nimetatud keelatud esemeid ja aineid:
      • relv relvaseaduse tähenduses;
      • lõhkeaine, pürotehniline aine ja pürotehniline toode lõhkematerjali seaduse tähenduses;
      • aine, mida kasutatakse narkootilise, toksilise või alkohoolse joobe tekitamiseks;
      • muu asi, mis võib kujutada ohtu teenust saava isiku ning teiste isikute elule ja tervisele.
      • Ohukahtluse korral edastab hoolekandeasutus politseile ohu väljaselgitamiseks andmed käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 1 või 2 nimetatud asjade või sama lõike punktis 3 nimetatud aine kohta, mida kasutatakse narkootilise joobe tekitamiseks.
  • Kui käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetamata keelatud asi seab vahetusse ohtu isiku enda või teiste isikute elu või tervise, peab hoolekandeasutus võtma kasutusele abimeetmed vahetu ohu vähendamiseks või kõrvaldamiseks.
    • Kui hoolekeskuse töötajatel on teavet selle kohta, et hoolekeskuses viibiva kliendi valduses on või temale adresseeritud posti- või muu saadetis sisaldab punktis 4.1. loetletud keelatud asju või esemeid, on personal  kohustatud teavitama sellest hoolekeskuse juhatust ja seejärel politseid.
    • Kui punktis 4.1. nimetatud keelatud asi seab otsesesse ohtu kliendi, kelle valduses see on ja teisi isikuid, peab hoolekeskuse töötaja võtma koheselt kasutusele järgmised meetmed otsese ohu vähendamiseks või kõrvaldamiseks:
      • esimesel võimalusel teavitama ohtlikust olukorrast häirekeskust;
      • teavitama ohtlikust olukorrast ja abivajadusest teiste osakondade töötajaid;
      • veenma klienti ohtlikust asjast loobuma ja eemalduma sellest ohutusse kaugusse;
      • korraldama ohupiirkonnas viibivate isikute ohutusse kohta viimise;
      • tagama loovutatud ohtliku asja üleandmise politseile või päästeametile.
    • Punktides 4.1. nimetatud keelatud asja võtab ajutisele hoiule hoolekeskuse personal kliendi valdusest ära.
    • Keelatud asja, mis ei ole võimalik üle anda politseile, tagastab hoolekeskuse personal posti- või muu saadetise saatjale. Kui saatja ei ole teada või kui aine või ese on kliendi valdusesse sattunud muul viisil kui posti teel, annab hoolekeskuse töötaja aine või eseme kliendi seaduslikule esindajale, viimase puudumise korral säilitab hoolekeskuse kliendilt võetud aine või eseme. Hoolekeskuse juhatuse otsusel hävitatakse ained ja esemed, mille väärtus on väiksem kui 100 eurot. Protseduuri kohta koostatakse akt.
    • Kui kliendi terviseseisund võimaldab, hävitatakse punktis 4.1.3 ja 4.1.4 nimetatud aine või ese kliendi poolt või kliendi juuresolekul.
    • Punkt 4.1. toodud loetelusse kuuluvate esemete ja ainete äravõtmise kohta koostab hoolekeskuse personal viivitamata keelatud esemete ja ainete äravõtmise protokolli (lisa 4: keelatud esemete ja ainete äravõtmise protokoll).

Lisa 1: JUHTUMI KIRJELDUS

PROBLEEMSELT KÄITUNUD KLIENDI ANDMED
                      ees- ja perekonnanimi                                                          isikukood                                           osakond
JUHTUMI TOIMUMISE AEG JA KOHT
     
            päev                         kuu                         aasta                   kellaaeg                                       koht
JUHTUMI KIRJELDUS Juhtumile eelnenud sündmuste kirjeldus:     Juhtumi kirjeldus:       Juhtumile järgnenud sündmuste kirjeldus      
JUHTUMIGA SEOTUD TÖÖTAJAD
   
   
   
   
                       nimi                                                           ametikoht             kuidas seotud?
JUHTUMIGA SEOTUD KLIENDID
   
   
   
   
                             nimi                                                        osakond                                                      kuidas seotud?
JUHTUMI LAHENDAMISE KIRJELDUS
     
JUHTUMIKIRJELDUSE KOOSTAJA ANDMED JA KOOSTAMISE AEG
                       ees- ja perekonnanimi                              ametikoht                                      kuupäev             kellaaeg                   allkiri

Lisa 2: ERALDUSRUUMI PAIGUTAMISE OTSUS

ERALDUSRUUMI PAIGUTATAVA KLIENDI ANDMED 
                      ees- ja perekonnanimi                                                           isikukood                                  teenuse nimetus 
ERLADUSRUUMI PAIGUTAMISE AEG JA KOHT 
          päev                         kuu                    aasta                    paigutamise alguse kellaaeg                                           koht 
ERALDUSRUUMI PAIGUTAMISE PÕHJENDUSED 
1. Milline oli Kliendi tegevus, kellele ja millist ohtu see kujutas?                 
2. Milliseid meetodeid kliendi rahustamiseks eelvevalt kasutati ja kuidas need mõjusid?             
Arst ei ole teada andnud ei saatekirjas ega rehabilitatsiooniplaanis ega muul moel, et kliendi suhtes ei tohiks kohaldada eraldusruumi paigutamist.
KORRALDUSED ERALDUSRUUMI PAIGUTAMISEL 1. Paigutada klient eraldusruumi kuni politsei ja/või kiirabi saabumiseni 2. Eraldamise viivad ellu töötajad: 3. Eraldamise jooksul vastutavad kliendi järelevalve eest töötajad: 
OTSUSE TEGIJA ANDMED JA OTSUSE TEGEMISE AEG 
             ees- ja perekonnanimi                                    ametikoht                        kuupäev                  kellaaeg                             allkiri 

Lisa 3: ERALDUSRUUMI PAIGUTAMISE PROTOKOLL

ERALDUSRUUMI PAIGUTATAVA KLIENDI ANDMED                       ees- ja perekonnanimi                                                            isikukood                                         teenuse nimetus ERLADUSRUUMI PAIGUTAMISE                                algusaeg                                                                                 lõpuaeg
  20    20  
         päev                   kuu                  aasta             kellaaeg                               päev               kuu                  aasta                    kellaaeg                           
ERALDUSRUUMI PAIGUTAMISE PÕHJENDUSED (eraldamisele eelnenud olukorra kirjeldus, kliendi rahustamiseks kasutatud meetmed ja nende kasutamise tulemus) 
            
JUHTUMI KÄIGUS TEKKISID VIGASTUSED JÄRGMISTEL ISIKUTEL (eraldatud kliendil või muul isikul) 
    
    
    
    
Vigastatud isiku ees- ja perekonnanimiametikoht/osakondVigastuse kirjeldus 
JUHTUMI KÄIGUS KLIENT LÕHKUS/RIKKUS JÄRGMISI TEENUSE OSUTAMISE RUUME/SISUSTUST 
 
ERALDUSRUUMI PAIGUTAMISE OTSUSE TEGI (vt eraldusruumi paigutamise otsus) 
   
         ees- ja perekonnanimi                                                                                                             ametikoht                     
KLIENDILE SELGITAS ERALDAMISE PÕHJUST ( töötaja andmed ja selgitamise aeg) 
      
         ees- ja perekonnanimi                            ametikoht                               kuupäev                         kellaaeg                         allkiri 
PROTOKOLLI KOOSTAS ( töötaja andmed ja koostamise aeg) 
      
          ees- ja perekonnanimi                            ametikoht                             kuupäev                         kellaaeg                          allkiri 

Lisa 4: KEELATUD ESEMETE JA AINETE ÄRAVÕTMISE PROTOKOLL

KLIENDI ANDMED, kellelt keelatud ese või aine ära võeti                       ees- ja perekonnanimi                                                                          isikukood                                  teenuse nimetus
PROTOKOLLI KOOSTAMISE AEG JA KOHT
  20  
    päev                 kuu                      aasta                             kellaaeg                                                                    koht
ÄRAVÕETUD ESEMED JA/VÕI AINED JA NENDEGA EDASI TEGUTMISE VIISID
A) KELLELEGI ÜLE ANTAVAD VÕI HOOLEKESKUSES SÄILITATAVAD AINED JA ESEMED
   
   
   
   
   
   
   
           eseme või aine nimetus                             kellele see üle antakse/kus säilitatakse                                          muud märkused
B) HÄVITATAVAD AINED JA ESEMED
   
   
   
   
   
   
   
          eseme või aine nimetus                   maksumus (€)                       SA juhatuse liikme otsus ja allkiri hävitamise lubamise kohta                                           
PROTOKOLLI KOOSTAJAKLIENT VÕI TEMA SEADUSLIK ESINDAJA
ees- ja perekonnanimiametikoht ees- ja perekonnanimi
koht, kuupäevallkirikoht, kuupäevallkiri